söndag 5 januari 2014

Husbil

Med tårar och klump i halsen tog vi farväl av lägenheten, efter att ha badat i poolen, städat, hämtat husbil och sålt Forden. Stannade hos fam McKenzie som bjöd på hamburgare och utsikt över havet från deras hus i Castor bay. Så första natten med camper van fick vi sova i vanliga sängar. Stella fick ta farväl av sin Kayla som passat barnen vid ngt tillfälle.

Vid sju snåret på måndagmorgonen körde vi över Harbour bridge och fick se Auckland city's skyline i soluppgången. Stannade vid ett par ställen innan vi stoppade strax utanför Taupo vid Huka Falls. Enligt skyltarna forsade det förbi två simbassänger av kallt bergsvatten per sekund. Häftigt.

Härefter fortsatte vi in till stan, ja eller byn, åt lunch och gick en sväng längs marinan. Besökte mataffären, Lukas hade bestämt middagsmenyn, så ciabatta och räckor inhandlades till kvällsmat. Från stan svängde vi in till hot water springs. Konstigt och i detta fallet var det en liten å med 60 gradigt vatten som rann ut i Waikato floden. I en zon mellan varmt och kallt var det riktigt behagligt. Ute i åfåran var det kallare och det gick med en himla fart, simmade allt va man kunde gick det ändå åt fel håll.

Checkade in på campingen vilket visade sig vara en välbalanserad lekplats för barnen allt för att föräldrar skulle kunna få lugn och ro. Första dagen till enda, men undrar lite hur vi ska klara tre veckor i denna plåtlåda.

Sov förvånandsvärt bra och vi alla vaknade strax före åtta lika förvånade att klockan va så mycket. Körde ner till stranden till Lake Taupo och åt frukost.

Isak stack iväg på en SUP-tur och barnen lekte. Därefter gick vi längre bort på stranden där det läckte ut varmt vatten, grävde, byggde och hoppade från några klippor.

Efter att ha pratat med några lokalinvånare hoppade vi över en turistfälla och körde själva ut till Whakamoenga point och gick med en uppumpad SUP ner till stranden. Vi turades om att paddla bort och titta på en stor Maurisk skulptur på en klippvägg - Modern Māori Rock Carving. En helhetsupplevelse.

Sedan bar det av tillbaka till campingstället och Isak passade på att lätt dehydrerad springa en sväng i eftermiddagsvärmen, 35 grader, vindstilla längs en ganska kuperad stig. Sprang rätt in i den berömda väggen. Tacos, lekar under en uppbrusande himmel.

Klockan väckte oss vid sex och efter att ha gjort oss och husbilen klara rullade vi söderut med lite pulverkaffe i muggarna. Efter några mil stannade vi längs vägen, vid en scenic look out och åt frukost. Med en liten motor och med ganska lång-smal profil tuffade vi på ner till Wellington. Stannade vid ett par tillfällen för att sträcka på benen.

Väl framme åt vi lunch i bilen innan vi åkte den välkända Wellington Cable car upp till en utsiktsplats varifrån man kunde se hela huvudstaden. Där uppifrån kunde man gå nerför berget och genom en botanic garden. Längst ner stannade vi till för en glass i rose garden. Promenaden gick sedan vidare ner mot city med stopp vid the Parliament & the Beehive.

Efter en snabb tur i Wellington city åkte vi mot nattens camping. Lukas hittade och hyrde en trampebil när vi andra lagade mat. Pasta och rester stod på menyn innan regnet skrämde in oss för natten.

Imorgon bär det av till sydön.